
Interieur eetzaal Sant'Anna dei Lombardi
(foto Henk Woudsma)
De behandeling van het thema 'het Laatste Avondmaal' was altijd beperkt tot een sobere zege van een maaltijd. In het schilderen van het Laatste Avondmaal (cenacoli) voor de Monteolivetan kloosters, transformeert Vasari het Laatste Avondmaal thema in een 'eucharistia' uit het Oude Testament met prefiguraties van het wachten op de heilige maaltijd met Mozes en Abraham en uit het Nieuwe Testament met deelname van de 'heilige maaltijd' met Christus. Om gelovigen en ongelovigen te bekeren door het geloof (Maria Magdalena). Giorgio Vasari's eetzalen vertegenwoordigen een nieuwe religieuze iconografie voor de 'cenacoli' van de Monteolivetan kloosters waar de sfeer van een gezamenlijke maaltijd de ziel verheft van de monniken op weg naar een glorieus eeuwig banket (conclusie uit Parthenope's Splendor).
Voor uitvoerige informatie kijk in: Parthenope's Splendor. Art of the Golden Age in Naples. Onlangs is het interieur van de Sant'Anna dei Lombardi gerestaureerd.
Voor uitvoerige informatie kijk in: Parthenope's Splendor. Art of the Golden Age in Naples. Onlangs is het interieur van de Sant'Anna dei Lombardi gerestaureerd.