Landschapschilderkunst van Loise Croÿs en Paul Bril in Napels

Voorgevel en portiek Santa Maria Regina Coeli Napels
In de portiek met drie gotische bogen en een cross-gewelfde plafond van de kerk Santa Maria Regina Coeli  zijn fresco's te zien uit de tweede helft van de 16e eeuw met landschappen, een 'Madonna dela Misericordia' en decoratieve motieven. Deze zijn van oudsher toegeschreven aan de Vlaming Paul Bril maar zijn waarschijnlijk het werk van Loise Croÿs, een Vlaamse en laat-maniëristische schilder die de fresco's schilderde in de tribune van dezelfde kerk in 1594 en die later werden afgedekt. Croÿs was overigens de meester van de Italiaanse barokke schilder Carlo Sellitto.

In het kader van het landschap schilderen nemen Paul Brill en Lois Croÿs in het begin van de 17e eeuw een prominente plaats in Napels. Brill voerde een belangrijke cyclus van fresco's in de kloosters van de kerk van Santa Maria delle Grazie a Caponapoli en de Ospedale degli Incurabili, terwijl de fresco's in de portiek van Santa Maria Regina Coeli nu zijn toegewezen aan Lois Croÿs. Door hun elegeante en verfijnde voorbeelden is een nieuwe opvatting geboren van het landschap schilderen in het zuiden van Italië. Het landschap is geen onderdeel meer van een onderwerp, maar is nu het centrale deel van de compositie. Dit heeft enorm veel invloed gehad op schilders als Domenico Gargiulo, Salvator Rosa en Battistello Caracciolo, de grondleggers van de landschapsschilderkunst in Napels.
Santa Maria Regina Coeli, Soggetto:
appare alle monache lateranensi agostiniane van Loise Croÿs