Invloeden van Cavallini en Giotto

School van Giotto, Kruisiging c. 1332-1335 Santa Maria di Donnaregina
 
In de 'buitenwijk van de maagden' (Borgo dei Vergini) in Napels, waar onder andere de Porta San Gennaro, Santa Maria della Stella, via Vergini, via Cristallini, piazza Sanità, Cimitero delle Fontanelle in Napels, is gelegen, zijn veel resten overgeleverd van 14e eeuwse fresco's van verschillende stijlen. Met name in de kerken Santa Maria dei Vergini en Sint Maria Succurre Miseris (de onderliggende kerk van S. Antoniello). Naast de artistieke kenmerken van Pietro Cavallini, verspreid tijdens Ludovico d'Angio's macht (1352-1362), zijn artistieke kenmerken afkomstig van Giotto in vertegenwoordiging van Roberto d'Oderisio en Maestro di Giovanni Barrile verspreid over Napels. Vooral in de kerken Santa Maria Donnaregina, San Giovanni Battista ai Camaldoli, Santa Maria dell'Incoronata, San Lorenzo Maggiore, San Pietro Maiella en Sant'Eligio Maggiore. Van 1329 tot 1333 werkte Giotto in Napels voor koning Robert van Anjou met wie hij bevriend raakte, maar van het daar gemaakte werk is overigens praktisch niets meer over, slechts een kleine fragmenten: Compianto su Cristo morto uit 1329 van de kerk Santa Chiara en uit Castel Nuovo van de Cappella Palatine.

Tussen de 13e en de 14e eeuw werd de kerk San Lorenzo Maggiore volledig bedekt met fresco's door schilders uit de school van Giotto. Sommige stukken als Natività Secolo XIV zijn nog steeds zichtbaar in het transept rechts (door Montano d'Arezzo, ca. 1300) en in Cappella Barrili (zie afbeelding boven: Verhalen van de Maagd door Maestro di Giovanni Barrile uit ca. 1333-34). In het fresco van d'Arezzo ligt de Maagd naast het kindje Jezus, volgens het oude iconografische motief, die echter werd verdrongen in de 13e en 14e eeuw door de Tronende Madonna.

Uitgebreide informatie vindt u op het Webjournaal (Italiaans).

Maestro di Giovanni Barrile, Sposalizio della Vergine,
c.1333-1334 San Lorenzo Maggiore