Anish Kapoor in M.A.D.RE

Anish Kapoor, Dark Brother 2006 MADRE Napels

In de holle op de vloer van de aparte kamer van Anish Kapoor in het Museo d’Arte Contemporanea Donna Regina (M.A.D.RE) richt het oog naar oneindigheid en naar de ingewanden van Moeder Aarde. 'De leegte heeft vele gedaanten', zegt Kapoor hierover. Wie de ’Voids’ binnen treedt, ziet een lege ruimte met witte wanden. Midden op de vloer ligt een zwarte cirkel of een vierkant. Meer niet. Het vierkante vlak in M.A.D.RE is intens donker. De vierkant trekt onmiddellijk de aandacht, maar roept tegelijkertijd ook vragen op. Kijken we naar een plat vlak of naar een duistere diepte? De twijfel over hetgeen men waarneemt, maakt dat het werk met een zekere voorzichtigheid benaderd moet worden. Een verkeerde stap zou immers een val kunnen veroorzaken. De visuele ervaring van het werk conditioneert menselijk gedrag en onze beweging in de kleine ruimte. Alleen met onze ogen kunnen we proberen het werk af te tasten. Langzaam groeit het besef dat we naar een zwart gat kijken. De platte vierkant is in werkelijkheid een donkere, holte onder de vloer. Zo donker dat we geen perspectief en ruimte meer kunnen waarnemen. Anish Kapoor heeft dit effect bereikt door het gat van binnen helemaal met een donkerblauw pigment te bestrijken. Het pure pigment absorbeert al het licht en zo kunnen we geen diepte meer zien. Wat rest is het illusoire beeld van een platte, zwarte vierkant.
 
Voor uitgebreidde informatie over Kapoor en het nieuwe beeldhouwen in de jaren tachtig en negentig kijk op: Beeldende kunst na 1945.